Istnieje wiele możliwości na pozyskiwanie klientów. Każda jest efektywna, natomiast nie każda musi nadawać się do naszego charakteru działalności. Kiedy posiadamy sklep, najczęściej zarządzamy pewien ujednolicony wzorzec obsługi klientów. Jest to bardzo powszechne zjawisko. Jest określony scenariusz postępowania z klientem, który jest zobowiązana praktykować załoga sklepu. Zawiera on kolejne etapy sprzedaży. Zaczyna się już w momencie, gdy klient wchodzi do sklepu. Doświadczony sprzedawca musi od tego momentu właściwie obserwować zachowanie klienta i w konkretnym momencie ruszyć do ataku. Zazwyczaj zaczyna się tłumacz przysięgły online chęci pomocy. Później następuje mnóstwo innych chwytów marketingowych, których zadaniem jest nakłonienie klienta do kupna jak największej ilości rzeczy. To właśnie jest sprzedaż komplementarna. Polega to na tym, że proponujemy do zakupu pasujący dodatek.
Ogólny scenariusz powinien być dobrze znany obsłudze. Czy tak jest w rzeczywistości, bada właśnie tajemniczy konsument. Taka osoba ma do dyspozycji ankietę z rozpisanymi punktami, na które ma zwrócić uwagę. Bada ona nie tylko pracę sprzedawców, ale też porządek w sklepie oraz to, czy towar jest wystawiony zgodnie z zasadami panującymi w firmie. Osoba, która jest tajemniczym klientem, musi się zachowywać naturalnie, a także w rzetelny sposób oceniać wszystkie zagadnienia z ankiety. Nie jest to, wbrew powszechnej opinii, lekka i przyjemna praca.
Najczęściej stosowane jest jednak inne badanie marketingowe (szczegóły tu), czyli klasyczna ankieta, którą zapełniają konsumenci lub kontrahenci sklepu. Powinna ona być źródłem wszelkich opinii oraz uwag dotyczących naszego sklepu. Te informacje mogą być nam potrzebne, aby wprowadzić nieodzowne modyfikacje i dokładniej dopasować się do potrzeb klientów.