Z słowem wyceny firmy bądź zorganizowanej jej części zarządca może się spotkać już wcześniej przy różnych innych sytuacjach. Wycena przedsiębiorstwa bądź udziałów firmy jest np. najzwyklejszym działaniem podczas dokonywania zmian struktur prawnych przedsiębiorstw. Wszelkiego rodzaju wycen dokonuje się także przy okazji robienia skonsolidowanych sprawozdań finansowych do poznania wartości godziwej aktywów. Wycena może być również częścią zabezpieczeń przyznawanego przez bank kredytu. Wyceną firmy można również nazwać zwykłe wyliczenia porównawcze wyników własnej firmy w stosunku do wyniku i wartości spółek giełdowych, które może zrobić praktycznie każdy, kto ma wiedzę o rynku kapitałowym a także giełdzie. Niestety użyteczność tych wszelkich wycen do profesjonalnego określenia wartości zakładu w procesie zbycia jest nie wielka.
Jest to wywołane tym, że wartość działalności można szacować w przeróżny sposób a podstawową kwestią, którą należy zawsze w pierwszej kolejności ująć dokonując wyboru rodzajów wyceny jest jej cel.
To dobrze, że chcesz zdobyć zbliżone informacje na opisywany wątek, ponieważ klikając na link, zgłębiasz praktyczne wskazówki na publikowane zagadnienie.
Nadzorując od wielu lat praktykę biznesową mogę zauważyć, że zupełnie inaczej ocenia się wartość zakładu dla celów księgowo- podatkowych, inaczej w etapie wprowadzania akcji spółki do obrotu giełdowego a jeszcze inaczej przy pozyskiwaniu dla zakładu inwestora strategicznego. Czytaj: więcej tu.
W związku z tym jednym z koniecznych elementów etapu sprzedaży zakładu jest wycenienie wartości tej zakładu pod względem rozważanej transakcji.Metod wyceny zakładu jest bardzo dużo, ale do celów sprzedażowych wykorzystuje się przeważnie 3 grupy metod: porównawcze, dochodowe i majątkowe, z którymi warto zapoznać.